Montag, 27. August 2012

واشينگتن تايمز: مارتين کوبلر مقام ارشد سازمان ملل در عراق جهان را در مورد وضعيت کمپ تبعيديان ايرانی «گمراه» کرد

واشينگتن تايمز: مارتين کوبلر مقام ارشد سازمان ملل در عراق جهان را در مورد وضعيت کمپ تبعيديان ايرانی «گمراه» کرد
طاهر بومدرا رئيس حقوق بشر يونامی در عراق که در اعتراض به مارتين کوبلر استعفا داد، می گويد:
مارتين کوبلر، مرکز ملل متحد در نيويورک دولت آمريکا در واشينگتن و مخالفان ايرانی را در مورد شرايط کمپ ليبرتی گمراه کرد
آقای بومدرا می گويد: «به کوبلر گفتم
روی ارزشهای ويژه ملل متحد نمی توانيم سازش کنيم ولی ما آن ارزشها را قربانی کرديم»
کوبلر پاسخ داد: «طاهر، چرا اينقدر منفی هستی؟» ولی بومدرا می گويد: آيا حفاظت از حقوق بشر به معنی منفی بودن است؟
اشينگتن تايمز: روشنگری تکان دهنده يک مقام ارشد ملل متحد در عراق در مورد مارتين کوبلر
واشينگتن تايمز-22 اوت ۲۰۱۲ – اول شهريور ۱۳۹۱
- طاهر بومدرا رئيس حقوق بشر در هيأت سازمان ملل متحد در عراق يونامی، که در اعتراض به سياستهای مارتين کوبلر رئيس يونامی استعفا داد، گفت: کوبلر مقام ارشد سازمان ملل در عراق به کارکنان خود دستور داد که در گزارشها به سازمان ملل بر شرايط شبيه زندان کمپ ليبرتی سرپوش بگذارند.
اين مقام پيشين سازمان ملل متحد، در اولين مصاحبه اش از زمان ترک پست خود، به واشينگتن تايمز گفت مارتين کوبلر، نماينده ويژه سازمان ملل متحد در عراق، می خواست مخالفان ايرانی را از اشرف به سرعت به کمپ ليبرتی منتقل کند.
رئيس سابق حقوق بشر در هيأت سازمان ملل متحد در بغداد گفت: آقای کوبلر، ملل متحد را در نيويورک، واشينگتن و مخالفان ايرانی را در مورد شرايط کمپ ليبرتی گمراه کرد.
وی افزود: اولين بار که از کمپ ليبرتی در ماه دسامبر۲۰۱۱بازديد کرد، شوکه شد و تکان خورد.
آقای بومدرا، يک الجزايری مدافع حقوق بشر که حقوق بشر و اصلاح قوانين کيفری در شمال آفريقا و خاورميانه را برای سالهای بسياری ترويج کرده است گفت: «من از بسياری از زندانها بازديد کرده بودم، اما آن محل (کمپ ليبرتی) از يک زندان بدتر بود».
زيرا عراقيها، کمپ را پس از ترک نيروهای آمريکا تخريب کرده بودند و امکانات آنجا در خرابی مطلق بودند. بنگالهايی که به عنوان محلهای زندگی نيروهای آمريکايی مورد استفاده قرار گرفته بود، تا بالا با زباله انباشته شده بود. درها از لولاهايشان آويزان بودند و پنجره ها شکسته شده بودند.
آقای بومدرا، که عراق را در ماه مه (ارديبهشت گذشته) ترک کرده است، گفت: آقای کوبلر «از ما خواست برگرديم و از اردوگاه و تاسيساتش عکس بگيريم، و مطمئن شويم که جذاب ترين اين تصاوير در يک سند قرار داده شوند تا به ساکنان و جامعه ديپلوماتيک ارائه شود که اين جا يک کمپ با استانداردهای بالاست که همه نيازهای پناهندگان را برآورده می کند.
او (کوبلر) به من (بومدرا ) تأکيد کرد مطمئن شويم که تصاوير قابل عرضه يی ’استفاده شود. من خودم را در ميان سرهم کردن گزارشها و درست کردن تصاوير يافتم تا سازمانم، يعنی ملل متحد و جامعه بين المللی و اشرفيها را گمراه کنم.
در حال حاضر حدود نفر۲۰۰۰تن از بيش از ۳۰۰۰تن ساکنان اشرف تحت توافقی با ميانجيگری سازمان ملل متحد به کمپ ليبرتی منتقل شده اند. گروه اول آنها در ماه فوريه وارد اين کمپ شد.
اين مخالفان ايرانی و حاميان آنها، از جمله يک گروه دو حزبی از قانونگذاران و مقامات دولتهای اخير ايالات متحده، از ماه ژانويه در مورد شرايط مادون استاندارد استقراری در کمپ ليبرتی شکايت کرده اند.
آقای بومدرا، که مقام اصلی سازمان ملل متحد در مذاکره با عراقيها برای بستن کمپ اشرف بود، گفت به آقای کوبلر توصيه کردم که يادداشت تفاهم با عراق را نپذيرد چونکه عراقيها نسبت به استانداردهای بين المللی حقوق بشر بی اعتنا هستند.
آقای بومدرا گفت: «من به کوبلر گفتم سازمان ملل متحد ارزشهای خاصی دارد که روی آنها نمی توانيم سازش کنيم، ولی ما آن ارزشها را قربانی کرديم».
آقای کوبلر پاسخ داد: «طاهر، چرا اينقدر منفی هستی؟ ' بومدرا می گويد آيا حفاظت از حقوق بشر، به معنی منفی بودن است؟
آقای بومدرا گفت وی بعد از اعتراض نسبت به اين اعمال فريبکارانه، به حاشيه رانده شده بود.
وی گفت: من به نوعی مانع بر سر راه ”پيشروی آنها“ تبديل شده بودم.
وی سرانجام استعفا داده و چند ماه گذشته را به بازبينی موقعيت خودش گذرانده است.
او گفت: «من می گويم ”آيا آن يک کابوس بود؟ آيا واقعاً من در آن کارها دخيل بودم“ من ديگر برای اين گونه مؤسسات احترامی قائل نيستم، من برای خودم هم به دليل اين که جزئی از اين برنامه بودم، احترامی قائل نمی شوم.
اطلاعات آقای بومدرا از کمپ ليبرتی، اطلاعات ارائه شده توسط سازمان مجاهدين خلق و حاميان آن را که شامل مقامات سابق آمريکايی است، مورد تاييد قرار می دهد.

بروس مک کولم، يکی از حاميان سازمان مجاهدين خلق و رئيس سازمان ابتکار جهانی برای دموکراسی، گفت ارائه نقطه نظر جديد در مورد وضعيت ساکنان اشرف و ليبرتی توسط شخصی مثل آقای بومدرا که دارای سابقه در مسائل حقوق بشری است و با توجه به موقعيت سابق وی در هيأت همياری ملل متحد در عراق، بسيار با ارزش است.
هفته گذشته، لينکلن بلومفيد، مديرکل سابق وزير خارجه آمريکا، که از خروج سازمان مجاهدين از ليست وزارت خارجه حمايت می کند، با آقای بومدرا ديدار و به تفصيل گفتگو کرد.
آقای بلومفيلد گفت: در زمانی که بسياری از ارگانهای ملل متحد با چالشهای متعدد و فشار کشور ميزبان مواجه اند، دلايل آقای بومدرا برای استعفا دادن، اين را نشان می دهد که رهبری سازمان ملل متحد در نيويورک و به احتمال قوی سياستمداران آمريکايی در واشينگتن، به طور جدی طی سال گذشته توسط يونامی در مورد وضعيت اشرف و ليبرتی گمراه شده اند.
آقای بومدرا سياست آمريکا در قبال کمپ اشرف در گذشته و حال را مورد انتقاد قرار داد و گفت اين سياست تماماً درهم ريخته است.
دولت کلينتون در سال ۱۹۹۷ نام سازمان مجاهدين خلق را، به منظور تلاش برای شروع مذاکرات با رژيم ايران در ليست سازمانهای ممنوعه وزارت امور خارجه، وارد کرد دولت اوباما هم خروج از ليست را منوط به همکاری مخالفان در جابه جايی کرده است.
اين در حالی است که يک دادگاه فدرال آمريکا در ماه ژوئن به وزير امور خارجه هيلاری کلينتون دستور داد ظرف 4ماه تصميم خود را در مورد خروج نام سازمان مجاهدين از ليست را اتخاذ کند.
انگلستان و اتحاديه اروپا نام سازمان مجاهدين خلق ايران را به همين ترتيب (يعنی با دستور دادگاهها) از ليستهای خود در سالهای ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ خارج کرده اند.
آقای بومدرا گفت: اين نامگذاری به سازمان ملل متحد در پيشرفت کارش در نظارت يا حفاظت از حقوق بنيادين اين گروه کمکی نمی کند. نگه داشتن آنها در ليست وزارت خارجه، دولت عراق را گستاخ و وضعيت موجود را توجيه می کند.
واشينگتن تايمز خاطرنشان کرد: ادامه جابه جايی از اشرف به خاطر شرايط در کمپ ليبرتی مختل شد. تا اين که پس از هفته ها بن بست، مقاومت ايران از پاريس روز شنبه اعلام کرد به عنوان يک اقدام حسن نيت، آماده حرکت 400تن ديگر از اشرف به ليبرتی است.