Samstag, 6. Oktober 2012

مخالفت آمريكا با طرح9مرحله اي رژيم آخوندي براي معامله در بحران اتمي

نيويورك تايمز : مقامات آمريكا گفتند تا توقف كامل غني سازي ، تحريمها به قوت خود باقي خواهند ماند.
آمريكا طرح 9 مرحله‌يي رژيم آخوندي، در مورد توقف غني سازي در مقابل لغو تحريم‌ها را رد كرد و گفت تا توقف كامل غني سازي و توافق نهايي، تحريم‌ها به قوت خود باقي خواهند ماند.نيويورك تايمز در شماره امروز خود گزارش داد: با شرايط اقتصادي سخت در ايران، اولين اعتراضات عمده پس از سه سال به وقوع پيوست. رژيم ايران نيز با ارائه طرح 9 مرحله ييِ توقف غني سازي اورانيوم، خواهان لغو تحريم ها شده است، اما مقامات آمريكا اين پيشنهاد را كه خواستار انبوهي امتيازات از غرب است، رد كردند و غيرعملي خواندند.
با اينحال مقامات رژيم ايران در حاشيه اجلاس مجمع عمومي ملل متحد در نيويورك تلاش كردند براي پيشنهاد خود حمايت جمع آوري كنند، امري كه نشان ميدهد سرانجام علي خامنه اي فشار را حس ميكند. يك مقام ارشد اطلاعاتي در اين باره گفت خامنه اي سرگردان است، ما قبلا او را تا لبه رسيدن به توافق هم ديده ايم، اما بعد پس كشيد.
به گزارش نيويورك تايمز، مقامات دولت اوباما گفتند معامله مورد نظر رژيم ايران تضمين نميكند كه اين رژيم به سلاح اتمي دست نيابد. نحوه اي كه رژيم طراحي كرده اين است كه سوخت اتمي را در داخل كشور بچرخاند و هرآنگاه بخواهد در يك ميليونيم ثانيه، برنامه را از سربگيرد، رژيم ايران نمي خواهد به سوال بازرسان بين المللي در مورد شواهد و مدارك تحقيقات انجام گرفته روي تسليحات اتمي پاسخ دهد و به آژانس اصرار ميكند بيانيه اي صادركند و بگويد تمام موضوعات، حل و فصل شده اند. از ما هم ميخواهد تحريمها را لغو كنيم، تحريم هايي كه اِعمال مجدد آن، سالها به طول خواهد انجاميد.
نيويورك تايمز خواستهاي آمريكا را توقف فعاليتهاي غني سازي، به خارج كشور فرستادن اورانيومهاي غني شده، و تعطيل تاسيسات اتمي فُردو، ذكركرده و خاطرنشان مي كند: اين اقدامات مي تواند تهديد دستيابي رژيم ايران به سلاح اتمي را منتفي كند. اما تا آنزمان، آمريكا و همپيمانان آن، تحريم هايي كه اقتصاد اين رژيم را در هم مي پيچاند، به قوت خود باقي نگه خواهند داشت. رژيم ايران ميگويد اين نسخه يي است كه تغيير رژيم را در ايران را تجويز ميكند.
نيويورك تايمز مي افزايد: در اين وضعيت پيدا كردن نقطه يي كه شرايط آمريكا و رژيم ايران روي هم بيفتد، مشكل است.