Donnerstag, 7. Februar 2013

خامنه ای: مذاکره با امریکا مشکلی را حل نمی‌کند


ولی فقیه نظام روز پنجشنبه در یک سخنرانی، منازعات میان روسای سه قوه رژیم را به اشاره یی برگزار کرد. اما در عوض بر موضوع مذاکرات با آمریکا متمرکز شد و آن را رد کرد.

خامنه ای با پیش کشیدن مسأله رابطه با آمریکا دو هدف را دنبال میکرد: تحت الشعاع قرار دادن بحران درونی هیأت حاکمه و مهار اشتیاق سایر سران رژیم به مذاکره با آمریکا.
خامنه ای در ملاقات با سران نیروی هوایی ارتش تحت امر رژیم « با انتقاد از عده‌ای ساده لوح یا دارای غرض که از پیشنهاد امریکا ابراز خوشحالی می‌کنند، افزود: مذاکره با امریکا مشکلی را حل نمی‌کند چراکه آن‌ها در ۶۰ سال اخیر به هیچیک از وعده‌های خود عمل نکرده‌اند».(ایلنا،۱۹ بهمن)
روز گذشته احمدی نژاد در جریان سفر خود به مصر گفته بود که «حرف های آمریکا جدید و مثبت است».
خامنهای گفت:« هرکسی بخواهد سلطه امریکا را مجدداً برقرار کند و برای جلب رضایت امریکایی‌ها از منافع ملی، پیشرفت کشور و استقلال ملی صرفنظر کند ملت گریبان او را می‌گیرد و بنده هم اگر خلاف این خواست عمومی حرکت کنم مورد اعتراض مردم واقع می‌شوم».
خامنه‌ای از آمریکا پرسید: آیا سخن گفتن از مذاکره همزمان با ادامه فشار و تهدید، ‌اصولاً معنایی دارد؟…مذاکره برای اثبات حسن نیت است، شما از سر سوءنیت ده‌ها کار انجام می‌دهید و بعد به زبان می‌گویید مذاکره!
خامنهای گفت: کشاندن جمهوری اسلامیِ به پای میز مذاکره برگ برنده مورد نیاز امریکایی‌ها است:« آن‌ها می‌خواهند به دنیا بگویند حسن نیت دارند اما کسی حسن نیتی نمی‌بیند».
«… شما به قول خودتان تحریم‌های فلج کننده می‌گذارید تا ملت را فلج کنید آیا این نشان دهنده حسن نیت است یا سوء نیت؟
خامنه ای همچنین به تلاشهای آخوند خاتمی برای نزدیکی به آمریکا اشاره کرد:« در برهه‌ای، مسئولان از روی خوش بینی به امریکایی‌ها اعتماد کردند اما آن‌ها ایران را محور شرارت خواندند و به ملت ایران اهانتی بزرگ کردند».
خامنهای ترجیح داد مخاصمات پرفضیحت روزهای اخیر درون رژیم را چندان به هم نزند و به این کلمات اکتفا کرد که « مسئولان، این بداخلاقی‌ها را که در برخی عرصه‌ها و صحنه‌ها دیده شد، کنار بگذارند».